Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Edessäsi on neljä suklaalevyä. Ne ovat kaikki maitosuklaata, mutta kooltaan erilaisia: 200g, 300g, 250g ja 400g. Jos saat valita yhden, minkä otat? Olettaen, ettet ole dietillä, valitset 400 gramman suklaalevyn.

Kuvitellaan toinen tilanne: edessäsi on taas neljä suklaalevyä. Yksi niistä on hasselpähkinäsuklaa (200g), toinen valkosuklaa (300g), kolmas tummasuklaa (250g) ja neljäs maitosuklaa (400g). Saat taas valita yhden. Asia ei enää olekaan niin yksinkertainen, etkä välttämättä valitse suurinta suklaalevyä.

Miten tämä kaikki liittyy verkkokauppoihin tai liiketoimintaan? Jos verkkokauppasi on täysin identtinen valikoimaaltaan ja palvelultaan verrattuna kilpailijoihisi, olet kuin yksi maitosuklaa muiden joukossa. Tuotteiden hinta on ainut tekijä, jonka takia ihmiset harkitsevat ostavasi sinun kaupastasi. Jos et ole halvin, häviät pelin helposti.

Suurin osa yrityksistä matkii kilpailijoitaan. Kun joku menestyy yhdellä konseptilla, perässä on heti tusina samanlaisia hiihtäjiä. Valitettavasti perässähiihtäjät ovat häviäjä, koska sama konsepti monistettuna uudestaan ei juuri koskaan toimi. Sinun keksittävä jotain uutta – jotain millä erotut aidosti joukosta. Ehkä se on nopeampi tai edullisempi toimitus, paremmat palautus- ja vaihtomahdollisuudet, sairaan hyvä asiakaspalvelu tai järjettömän hyvä käyttöliittymä. Helppo selitys on tietysti, että on mahdotonta erottautua. Se on puhdas valhe, aina on paljon mahdollisuuksia erottautua kilpailijoista.

Kilpailukeinokaan ei yksistään riitä, sillä siitä on osattava viestiä potentiaaliselle asiakkaalle. Kilpailukeinosi täytyisi näkyä verkkokauppasi jokaisella sivulla selvästi.

Miksi eduskuntavaaleissa kaikki kolme vanhaa ja suurinta puoluetta hävisivät? Kukaan ei ole ottanut aikoihin tolkkua, miten puolueet eroavat toisistaan. Jytky erottui joukosta. Erotu sinäkin.