Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Taas lisää sosiaalisesta mediasta! Heti ensimmäiseksi ajattelin kysyä, että joko sinä olet hyödyntänyt Pinterestiä verkkokauppasi markkinoinnissa?

Mikäli vastauksesi oli negatiivinen, kannattaa harkita profiilin perustamista yrityksellesi. Jos esimerkiksi verkkokauppasi sisältää paljon laadukasta visuaalista sisältöä, suosittelen harkitsemisen sijaan perustamaan profiilin heti. Pinterest on suosittu palvelu eteenkin muotia, ruokaa, matkailua, kauneusjuttuja ja sisustamista markkinoivissa yrityksissä. Mikäli siis kohderyhmääsi kuuluvat erityisesti nuoret tai keski-ikäiset naiset, tulet hyötymään Pinterestistä ehkä paljonkin. Ensin pitää saada perusasiat kuntoon.

Kerronpa lyhyesti, mitä hyötyä Pinterestistä on verkkokaupallesi. Voit esitellä yleisölle, mistä toiminnassasi on oikein kysymys. Upeiden kuvien avulla viestität, mitä voit tarjota asiakkaillesi. Avainsanojen avulla voit hyötyä Pinterestistä rahallisesti, kun ohjaat liikennettä kotisivuillesi ja verkkokauppaasi. Pinterest voi lisätä brändiarvoasi, lisätä tunnettuuttasi ja parantaa ihmisten mielikuvaa liiketoiminnastasi. Kuulostaapa hyvältä!

Ai mitä siellä Pinterestissä oikein tehdään? Voit merkitä Internetistä löytyviä inspiroivia kuvia muistiin, kiinnittämällä kuvat virtuaaliselle ilmoitustaulullesi (board). Voit ”pinnata” kokoelmiisi erilaisia kuvakokoelmia, jotka liittyvät esimerkiksi yritykseesi. Jos sinulla on huonekaluliike, niin kuvat voivat koostua vaikkapa kauniista huonekaluista. Kannattaa tutustua Pinterestistä löytyviin kokoelmiin oikein ajan kanssa ja antautua inspiraatiolle, vaikka ihan oppimismielessä. Voit ladata myös omia kuvia Pinterestiin. Tykkäys- ja jakamisominaisuudet mahdollistavat kuvien jakamisen myös Facebookiin ja Twitteriin.

pinterest_fashionstore
Kuvakaappaus Fashionstoren Pinterest-sivulta. Kuva lainattu täältä.

Mitä sinun tulisi muistaa? Lukaiseppa vaikka alla olevasta listasta hyvät tärpit, joilla pääset alkuun.

  1. Tee suunnitelma, jossa mietit mitä Pinterestiltä haluat ja miten olet valmis asiaan panostamaan.
  2. Opiskele perusjutut ja tarkkaile muita. Pohdi sen jälkeen omaa strategiaasi.
  3. Muista olla visuaalinen: se on koko homman juju! Käytä vain laadukkaita kuvia, jotka ovat tarpeeksi isoja. Mieti kuvateksti tarkkaan. Se ei saisi olla liian pitkä.
  4. Huolehdi avainsanat, boardien nimet ja linkit kuntoon. Käytä laajamittaisesti Pinterestin omia liitännäisiä (Follow-nappi, Pin it -nappi jne.).
  5. Markkinoi! Käytä hyväksesi esimerkiksi kotisivujasi, sähköpostia ja sosiaalista mediaa.
  6. Muista että kysymys on vuorovaikutuksesta. Seuraa muita käyttäjiä ja pinnaile heidän kuviaan. Palkitse aktiivisia ja ota heitä mukaan sisällöntuotantoon.
  7. Ole aktiivinen!