Miten syntyy tehokasta markkinointia digitaalisissa kanavissa? Se on oikeastaan aika helppoa. Tarvitaan vain muutama tyyppi. Löytyyhän teiltäkin nämä tyypit?

1. Analytiikkanörtti
Markkinointityypit
Tämän kaverin vastuulla on analytiikkasi käyttöönotto, seurannan toimivuuden varmistaminen ja keskeisten mittareiden määrittäminen. Vaatimuksena syvällinen osaaminen Google Analyticistä (tai muusta web-analytiikkatyökalusta) sekä hyvä tekninen ymmärrys. Analytiikkanörtin tehtävänä ei ole vain lätkäistä Google Analytics -koodia sivuille (se on se helppo osuus), vaan varmistaa, että seuranta toimii ja asentaa käyttöösi mittarit, joiden avulla verkkotekemisen tuloksia voidaan seurata tarkasti.

Tämä nörtti ei välttämättä tee töitä jatkuvasti, mutta on tärkeässä roolissa varsinkin siinä vaiheessa, kun analytiikkaa otetaan käyttöön.

2. Valvomonhoitaja

Kun dataa on, sitä olisi hyvä myös analysoida ja tehdä johtopäätöksiä. Valvomonhoitaja seuraa keskeisten tunnuslukujen kehitystä ja muutoksia asiakkaiden käyttäytymisessä. Lopputuloksena hän tuottaa sinulle ehdotuksia, jotka tekemällä myyntiä voidaan kasvattaa.

3. Online-mainontaninja

Jos tavoitteenasi on tehdä verkossa myyntiä, tarvitset avuksesi henkilön, joka tuntee verkon mainoskanavat (Google AdWords, Facebook yms.) syvällisesti ja osaa toteuttaa mainontasi niissä tehokkaasti. Online-mainontaninja tekee uusia mainosversioita, testaa kohderyhmiä, säätää klikkaushintatarjouksia ja pyrkii saamaan mainosrahasi takaisin moninkertaisena. Ninjan täytyy käyttää myös paljon aikaa pysyäkseen perässä kehityksessä, koska mainosjärjestelmät muuttuvat jatkuvasti.

4. Somelainen

Somelainen päivittää yrityksenne sosiaalisen median kanavia. Tällä hetkellä niistä tärkeimmät ovat useimmille yrityksille Facebook ja Instagram. Somelaisen olisi suotavaa osata tuottaa laadukasta kuva-, teksti- ja videosisältöä todella pienellä budjetilla ja ketterästi.

5. Hakukoneoptimaattori

Hakukoneoptimaattori tuottaa hakukoneoptimoitua sisältöä verkkosivustollesi, analysoi avainsanojen potentiaalia ja pyrkii saamaan linkkejä verkkosivustollesi. Optimaattorilla on usean vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja hänkin ymmärtää mielellään edes hieman tekniikkaa. Ilman tätä tyyppiä ilmaisen liikenteen virtasi saattavat tyrehtyä.

6. Spämmimaisteri

Spämmimaisteri ei nimestään huolimatta hoida roskapostistusta, vaan hoitaa hyvien tapojen mukaista sähköpostimarkkinointia. Hän miettii strategiat markkinointilupien keräämiseksi ja toteuttaa sähköpostimarkkinointiasi. Tärkeä tyyppi tämäkin.

7. Myyntiguru

Myynnistähän tässä on kysymys ja siksi tämä onkin kaikkein tärkein tyyppi. Myyntiguru on entinen tai vaikka nykyinenkin myyjä ja ymmärtää miksi asiakkaat ostavat tuotteitasi ja palveluitasi. Hänen vastuullaan on miettiä kaikkea markkinointia myynnin näkökulmasta ja tuottaa esimerkiksi tehokkaita myyntisivuja ja myyntiprosesseja verkkoon.

8. Ja sitten vielä

Ainiin ja sitten tarvitset varmaan vielä ainakin silloin tällöin graafikon luomaan mainoskuvia ja ilmeitä, koodarin koodaamaan sitä sun tätä ja pitäisihän jonkun varmaan tätä laumaa jotenkin johtaakin ja päättää, mihin asioihin on järkevää keskittyä. Ainiin ja se konversio-optimointi, sitähän piti myös tehdä. No tehkööt se analytiikkanörtti, sehän sopii sille. Mitenkäs se sisältömarkkinointi? No tehkööt vaikka somelainen.

Kaksi sanaa: resurssit ja keskittyminen

Totta kai yksi henkilö voi hoitaa useamman kuin yhden näistä rooleista. Todellisuus on kuitenkin ehkä hieman karumpi, koska usealta yritykseltä ei löydy sisäistä tai kumppaneiden kautta hankittua osaamista kuin murto-osaan näistä rooleista. Pk-yrityksissä yleensä yhden henkilön täytyisi hanskata nämä kaikki roolit ja mielellään vielä muiden töiden ohessa. Miten realistiselta se kuulostaa?

Tämän jutun tarkoituksena ei ole kertoa, että tarvitset kahdeksan henkilöä tekemään markkinointia. Et varmasti tarvitse. Mutta pitäisikö kuitenkin harkita, että asialle uhrattaisiin hieman enemmän aikaa ja resursseja?

Resurssejen lisäksi tulosten aikaansaaminen vaatii myös keskittymistä. Sinun täytyy selvittää, mitkä keinot ja kanavat ovat keskeisimpiä juuri teidän yritykselle ja käyttää vähäiset resurssit niihin. Jos juokset trendien ja jokaisen mahdollisuuden perässä, lopputuloksena on paljon puolivillaista tekemistä.