Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Blogit ovat parhaimmillaan tehokas ja edullinen keino kasvattaa verkkokauppasi myyntiä. Näkyvyys blogeissa kasvattaa yrityksesi tunnettuutta ja parantaa verkkokauppasi sijoittumista hakutuloksissa — laadukkaiden linkkien ansiosta.

Bloggaamisen suosio vain kasvaa ja nettiin perustetaan huikealla tahdilla uusia blogeja. Blogosfääri on monelle henkireikä ja paikka, jonne paeta tavallista elämää. Blogien lukeminen on ilmaista ja aihealueilla ei ole rajoja. Tärkeintä on kuitenkin vuorovaikutuksellisuus ja siksi bloggaaminen onkin välillä aika hämmentävää. Tuntemattomat ihmiset samaistuvat keskenään ja jakavat keskenään iloja ja jopa suruja. Lukijat seuraavat lempibloggaajansa elämää ja heistä saattaa tuntua, kuin he tuntisivat tämän henkilökohtaisesti.

Woman Working

Toinen kappale meni vähän ohi aiheen. Tämä johtuu siitä, että olen itsekin bloggaaja, joten henkilökohtainen tunnesiteeni blogosfääriin on voimakas. Kirjoitan erästä suosittua muotiblogia ja olen hyvin tyytyväinen, että nyt saan hyödyntää tätä taitoa myös uudessa työssäni täällä Mediashakella.

Minun oli tarkoitus kirjoittaa teille siitä, miten blogimarkkinointi voi olla tehokas ja erittäin edullinen ratkaisu verkkokaupan markkinointia ajatellen. Tämä vain on sellainen aihe, josta ei löydy paljoakaan kirjoitettua tietoa. Yritysten voi olla vaikea lähestyä bloggaajaa, koska ei tiedä millaista diiliä kehtaisi bloggaajalle ehdottaa. Tämä on siitä syystä sääli, että bloggaajat ovat usein itsekin aivan kuutamolla näiden asioiden kanssa. He eivät useinkaan itse ota yhteyttä yrityksiin, vaan saattavat sormet ristissä toivoa, että jokin yritys sen tekisi.

Blogiyhteistyön hinnoittelu on puolin ja toisin vaikeaa. Bloggaajat hinnoittelevat usein omat hintansa alakanttiin, yritykset taas eivät tiedä mitä pitäisi maksaa ja kävijämäärät mitataan ties millä eri ohjelmilla. Blogipostauksista maksetaan joko tuotelahjoina tai rahana. Yksi hinnoittelutapa on maksaa blogijutusta kävijöiden perusteella, esimerkiksi 10€ tuhatta uniikkia viikkokävijää kohden. Hinta on edullinen verrattuna moneen muuhun mainontaan, varsinkin kun blogijuttujen kautta hyvinkin suuri osa lukijoista yleensä klikkaa kauppaan (jopa 10-20%).

Blogimarkkinoinnin yksi huomattava etu on se, että blogien lukijat samaistuvat seuraamaansa bloggaajaan ja haluavat ostaa tämän käyttämiä tuotteita. Tämä on siis myös eräänlaista testimoniaalimainontaa. Parhaimmillaan tuotteesta syntyy ilmiö ja jopa niin kutsuttu “blogiklisee”.

blog

Bloginäkyvyydestä on muutakin hyötyä kuin välitön kävijämäärien ja myynnin kasvu. Blogit ovat nimittäin ehkäpä paras tapa hankkia linkkejä, jotka ovat erittäin tärkeässä roolissa hakukonenäkyyden kehittämisessä. Kannattaa siis laskea blogijutun arvoon mukaan myös se, että saat samalla luultavasti erittäin laadukkaan linkin verkkokauppaasi.

Kun ehdotat yhteistyötä bloggaajan kanssa:

  • Muista kysyä bloggaajalta vaikkapa kuvakaappausta tai PDF-raporttia blogin kävijämääristä.

  • Luotettavimmat kävijätilastot löytyvät Google Analyticsista ja se onkin käytössä monella bloggaajalla. Voit verrata kävijämääriä myös oman verkkokauppasi kävijämääriin.

  • Kohtuullinen hinta postaukselle on esimerkiksi 10€ tuhatta uniikkia blogin viikkokävijää kohden.

  • Jos tarjoat bloggaajalle vastineeksi tuotelahjaa, niin teethän sen reilulla tavalla. Huulikiillon ja elokuvalipun antaminen, vastineeksi tuhansien kävijöiden näkemästä mainospostauksesta on epäkunnioittavaa.

  • Kerro bloggaajalle suoraan, mitä toivot yhteistyöltä.

  • Huolehdi, että jutussa mainitaan sen olevan mainospostaus.

Kiinnostaisiko sinua blogiyhteistyö? 

Tarvitsetko apua oikeiden blogien löytämiseen?

Autamme yrityksiä bloginäkyvyyden kehittämisessä. Ota yhteyttä ja keskustellaan asiasta lisää!