Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Yksi suurimpia virheitä internet-markkinoinnissa on liian aikaisin luovuttaminen.

Älä luovuta liian aikaisinKuulen usein jonkin markkinointikeinon tuomittavan toimimattomaksi: ”Google-mainonta ei toimi”, ”Facebook-mainonta ei toimi”, ja vastaavaa. Väitteiden pohjana on poikkeuksetta se, että markkinointikeinoa on kokeiltu aivan liian hätäisesti. Esimerkiksi ensimmäisen viikon ja muutaman tunnin paneutumisen jälkeen Google Adwords -mainonta harvoin toimii erityisen hyvin. Sen sijaan pidemmän aikavälin kokeilun, testaamisen ja optimoinnin tuloksena mainonta saadaan usein tuottamaan erittäin hyvin — alun huonoista näkymistä huolimatta.

Jos jokin markkinointikeino ei toimi heti, se ei tarkoita, etteikö se voisi toimia lainkaan. Kuten golfissa, myös markkinoinnissa hole in one on harvinainen lyönti.

Kun jokin kokeilemasi markkinointikeino ei heti ensimmäisten viikkojen jälkeen toimi, mieti vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • teetkö mainontaa liian pienellä budjetilla?
  • markkinoitko oikealle kohderyhmälle?
  • voisiko toimimattomuus olla vain huonoa tuuria?
  • tiedätkö oikeasti mitä teet, vai hutaisitko kampanjan vain mutu-tuntumalla?
  • mittaatko tuloksia vai arvailetko niitä?

Jos haluat välttää toisen yleisen virheen internet-markkinoinnissa, tilaa uutiskirjeemme osoitteesta www.mediashake.fi, vasemmassa alalaidassa olevasta lomakkeesta ja saat ensi viikolla jutun, joka julkaistaan blogissa vasta myöhemmin.

KategoriatMarkkinointi

3 kommenttia on “Älä luovuta liian aikaisin”

  1. Janne Ansaharju

    Olen huomannut, ettei pitkäjänteisestä internetmarkkinoinnista kannata odottaa tuloksia alle puolen vuoden. Esimerkki: Kirjoitimme asiakkaan blogia puolen vuoden ajan. Kun kävijöitä, saati yhteydenottoja, ei näkynyt, lopetimme blogin pidon. Parin kuukauden päästä ”kuolleen” blogin kävijämäärät pomppasivat kattoon.

    AdWord-mainonnassa minua ärsyttää palvelujen myyjien osaamattomuus. Tilasin pari vuotta sitten pienen kokeilujakson, jonka ”asiantuntija” (suuresta yrityksestä) sössi täysin. Olisin itse osannut hoitaa homman paremmin, mutta turvauduin asiantuntijaan, koska AdWord ei ole erikoisalaani.

    Kun minulle tarjottiin jatkoa, myyjänä oli selvästi asiantunteva henkilö. Mainosbudjettini vaan oli käytetty loppuun.

    1. Matti Hirvonen

      Kiitos kommentista Janne!

      Sisällöntuotannon ja blogien tilanteessa varmasti tuo puoli vuotta on ihan odotettavissa oleva aika. Ehkä siinä onkin syy, miksi blogeja ei juuri verkkokauppiaiden keskuudessa käytetä markkinoinnin keinona – vaatihan onnistuminen paljon työtä ja pitkäjänteisyyttä. Varsinkin uusien verkkokauppiaiden keskuudessa harvalla on aikaa odottaa puoli vuotta, että varastoon investoidut eurot tulevat takaisin.

      Mainonnan puolella (Google Adwords, Facebook-mainokset yms.) toki tuloksia syntyy jo paljon nopeammin. Joskus päivissä (jos saattuu menemään kerralla nappiin), mutta usein viikon parin sisällä. Siksi jos pääomaa vain löytyy, on usein minun mielestäni parempi aloittaa maksetulla medialla. Sen avulla selviää nopeasti onko tuotteille kysyntää, ovatko hinnat oikeat, mitkä hakusanat ovat toimivia (esim. mitä kannattaa painottaa blogin puolella), mitkä tuotteet, tuotemerkit ja -ryhmät menevät kaupaksi jne. Näin siis verkkokaupan tapauksessa, esim. b2b-puolella tilanne on ehkä hieman toinen.

      Adwordsin myymisessä varmasti on tuota osaamattomuutta ilmassa. Isoissa yrityksissä myyjät ovat eri henkilöitä kuin itse tekijät (joka tavallaan on täysin ymmärrettävää) ja ikävä kyllä kertomasi kokemukset eivät taida olla kovin harvinaisia.

  2. Raija

    Hieno asia. Ei kannata luovuttaa

Kommentointi on suljettu.