Surffaillessasi nettisivuilla olet varmasti bongannut suorakaiteen muotoisia kuvamainoksia eri sivustoihin upotettuna, ja välillä mainosten liikkuvat elementit kiinnittävät väistämättä huomiosi. YouTuben videoita taas katsellessasi videon päällä pyörii toisinaan samankaltaisia bannereita. Nämä kaikki mainokset ovat näyttö- eli bannerimainontaa, mutta mitä se tarkalleen ottaen on?  

Display- eli bannerimainonnalla tarkoitetaan kaikkia niitä mainoksia, jotka pyörivät Googlen Display-verkostossa ympäri maailmaa n. 35 miljoonan verkkosivuston ja sovelluksen, sekä Googlen omistamien palveluiden (YouTube ja Gmail) kautta. Itse näyttömainonta on yksi vanhimmista netin mainosmuodoista, ja aika ajoin mainostapaa ja sen toimivuutta on kyseenalaistettu rankemmallakin otteella. Kun bannerimainontaa tehdään oikein (etenkin Googlen), saadaan siitä oikein toimiva ja strategisesti liiketoiminnan kasvua tuottava mainosmuoto.

Tämän blogitekstin avulla pääset bannerimainontaan jyvälle ja saat Discovery- ja Display-mainontaan listatut vinkit, joilla vältät näyttömainonnassa usein toistuvat virheet. Näinpä ollen kannattaa jatkaa lukemista, mikäli olet harkinnut näyttömainontaa mainosrepertuaariisi. 

Mitä eroa on Discovery- ja Display-mainoksilla?

Googlessa näyttömainonta rakennetaan pääosin Discovery- ja Display-kampanjatyypeillä. Nykyään voit tehdä näyttömainontaa myös Performance Max -kampanjalla, joka jo itsessään sisältää Discovery- ja Display-mainosmuodot. Lisäksi myös videomainontaa voidaan pyörittää Display-verkostossa, ja Google pystyy myös automaattisesti luomaan videoita responsiivisista Display-mainoksista.

Suurin ero Discovery- ja Display-kampanjoiden välillä on mainosten näyttöpaikat sekä yleisö, jonka mainonta tavoittaa. Discovery-mainonnan sanotaan tavoittavan käyttäjät, jotka ovat valmiina konvertoitumaan, kuten tekemään oston tai täyttämään esimerkiksi liidilomakkeen. Tämä seikka määrittyy jo kampanjan tavoitteissa, sillä Discovery-mainonta on konversiohakuista. Display-mainonta taas painottuu etenkin tunnettuuden kasvattamiseen. On toki muistettava, että Display-mainonnalla voidaan eri kohdennuksien avulla saavuttaa paljon muutakin tukemalla ostopolun eri vaiheita.

Responsiivisiin Display-mainoksiin ladataan sopivat mainossisällöt, ja Google luo niistä mainosyhdistelmiä pyörittäen niitä automaattisesti verkkosivustoilla, sovelluksissa, YouTubessa ja Gmailissa. Display-kampanjan avulla voidaan myös tehdä muun muassa dynaamista uudelleenmarkkinointia, ja kampanjamuoto mahdollistaa liikkuvien HTML5-bannerien pyörittämisen.

Display-mainontaa (kuvan lähde: Google).
Responsiivista Display-mainontaa (kuvan lähde: Google).

Discovery-kampanjan mainokset näkyvät taas automaattisesti YouTuben etusivun fiidissä, Katso seuraavaksi -fiidissä ja Discoveryssa sekä Gmailin Tarjoukset ja sosiaaliset verkostot -välilehdillä. 

Discovery-mainontaa (kuvan lähde: Google).

Discovery- ja Display -mainosmuodot eivät sulje toisiaan pois, ja niitä voidaan hyvinkin käyttää samanaikaisesti etenkin jos kampanjoiden tavoitteet eriävät toisistaan.

Displayn eri tarkoitukset ja hyödyt

Yrityksenä hyödyt etenkin näyttömainonnasta, kun tuotteesi tai palvelusi on uusi markkinoilla eikä yritystäsi osata vielä etsiä hakukoneella. Kun kohdennat tarkkaan valitulle yleisölle Display-mainontaa, kerrot palvelustasi tai tuotteestasi samalla kasvattaen yrityksesi mielikuvaa sekä tunnettuutta visuaalisilla elementeillä. Display-mainonnan kohdistukset ovatkin vertaansa vailla – voit valikoida suoraan mainosten näkyvän vain tietyille yleisöille (kuten tuotteistasi kiinnostuneille), hyödyntää sisältökohdistusta esimerkiksi näyttämällä mainosta vain tietyn tyyppisillä sivustoilla sekä sijoitella mainokset vain valikoituihin sovelluksiin. Display-mainonta toimii myös uudelleenmarkkinoinnissa – mikäli haluat viestiä esimerkiksi sivustolla vierailleita tai muistuttaa ostoskorin hylkääjiä viimeistelemään ostoksen erityisellä edulla. 

Tehostat mainonnan uudelle tasolle hyödyntämällä Display-mainontaa esimerkiksi alku- ja loppupäässä ostospolkua oleville yleisöille eri viestejä ja kohdistuksia käyttäen. Onkin hyvä muistaa, että etenkin nykypäivänä asiakkaan ostopolku voi olla melko kiemurainen – ja siksi myös mainonnassa on tärkeä huomioida eri vaiheessa ostopolkua olevat yleisöt. Jos mainonta käsitetään vain konversion viimeistelevänä toimepiteenä, jää paljon potentiaalia hyödyntämättä. Klikkien ja konversioiden ohella myös itse mainosnäytöt ovat tärkeitä brändin rakentamisessa, kunhan visuaalinen sisältö on relevanttia ja mainonnan kohdennukset kunnossa.   

Vinkit onnistuneeseen bannerimainontaan

Bannerimainonta Googlessa on tuloksellista ja kustannustehokasta, kunhan otat seuraavat vinkit haltuun kampanjoissasi.

1. Sisältö ratkaisee.

Nimensä mukaisesti näyttömainonnassa huomion herättävät kuvat ja tekstit. Älä siis laiminlyö tätä asiaa.

2. Muista asiakkaasi ostopolku.

Osa vasta etsii tietoa, osa yleisöstäsi on valmis ostamaan. Älä yritä puhutella mainoksessa kaikkia – silloin et puhuttele ketään.

3. Valitse kampanjalle fiksut tavoitteet ja hyödynnä tekoälyä.

Jos haluat kasvattaa tunnettuutta, voit optimoida mainontaa näytöille tai liikenteelle. Jos taas haluat kerätä liidejä, voit optimoida konversioille.

4. Kohdenna mainonta oikealle yleisöille.

Hyödynnä kohdentamisessa kiinnostuksen kohteita, käyttäytymistä sekä sivukävijöiden tai jo konvertoituneiden dataa. Voit siis kohdentaa mainontaa esimerkiksi sivuilla käyneille tai samankaltaisille henkilöille kuin jo ostaneet tai yhteyttä ottaneet.

5. Jokainen kosketuspiste asiakkaan suuntaan ratkaisee.

Vaikka taktisen mainonnan lähtökohtana on usein saada mahdollisimman pienellä määrällä rahaa mahdollisimman suuri määrä tuloksia, ei laadukkaiden mainosnäyttöjen määrää tule vähätellä. 

Display: Force multiplier to your whole ad strategy. Googlen mukaan Display-kampanjaa pyörittävät asiakkaat näkevät n. 11 % kasvun hakumainonnassa (lähde)

Kokonaisuus ratkaisee

Ihmisten käyttäytyminen verkossa muuttuu jatkuvasti, ja yritysten on tärkeä pysyä mukana vauhdissa. Muista, että ihmiset tulevat todennäköisimmin valitsemaan ne brändit, jotka tarjoavat heille relevantin asiakaskokemuksen. Näin ollen on tärkeää saavuttaa oikeat asiakkaat oikeaan aikaan, ja vieläpä oikealla viestillä. Erityisesti tämän takia myös Google Ads -mainonnassa ovat laadukkaat sisällöt ja visuaalisuus ovat korostuneet entisestään. 

Haluat varmasti jäädä potentiaalisten asiakkaiden mieleen, ja olla ensimmäinen brändi heidän ajatellessa tarvitsevansa tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Mitä useampi kosketuspiste yrityksesi ja asiakkaan välillä on, sitä todennäköisimmin päätyy hän ostamaan tuotettasi tai palveluasi sinulta, eikä kilpailevalta yritykseltä. 

KategoriatGoogle Ads

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *