Ei ole merkitystä, vaikka tuotteesi tai palvelusi ovat kilpailijoita parempia, jos kukaan ei niitä löydä. Oikeanlainen ja laadukas liikenne verkkopalveluun on avain liiketoiminnan kasvattamiseen.

Google AdWords -mainonta on tehokas tapa saada verkkopalveluusi henkilöitä, jotka jo kaipaavat ratkaisua tiettyyn haasteeseen tai ongelmaan. Mainonta Googlessa koostuu pienistä osatekijöistä, joiden muodostamasta suuremmasta kokonaisuudesta voi syntyä kustannustehokas asiakashankinnan kanava – tai pahimmassa tapauksessa loputon rahareikä.

AdWords-mainonnan yksi tärkeimmistä osatekijöistä ovat mainostekstit. Ne ovat se osa Google-mainonnan kokonaisuudesta, jonka potentiaalinen asiakas näkee ja jossa päätös klikkauksesta tehdään. Tärkeintä on siis tarjota mahdollisimman tarkka ja palveleva vastaus hakutuloksiin.

Tässä artikkelissa avaan neljä tehokasta keinoa Google AdWords -mainostekstien kirjoittamiseen. Näitä keinoja hyödyntämällä erotut kilpailijoista ja saat Google AdWords -mainonnan tuottamaan enemmän myyntiä.

1) Tutki sekä maksullisia että maksuttomia hakutuloksia Googlessa

Ennen hakusanamainosten kirjoittamista, tutustu hakukenttään ja siihen, miten kilpailijasi mainostavat. Huomioi myös Googlen orgaaniset hakutulokset. Orgaaniset eli normaalit hakutulokset ovat Google hakurobotin määrittämiä parhaita hakutuloksia hakutuloksissa – hyödynnä benchmarking myös niistä!

Vertailemalla jo olemassa olevia mainoksia sekä orgaanisia hakutuloksia pystyt tehokkaammin suunnitelemaan mainoksesi ja varmistamaan erilaisilla erottautumiskeinoilla, ettet katoa kilpailijoiden mainosten sekaan.

2) Ratkaise AdWords-mainoksessa hakijan ongelma

Google AdWords -mainosteksti koostuu kolmesta pääkomponentista; kahdesta otsikkorivistä (2 x 30 merkkiä), näkyvästä URL-osoitteesta sekä kuvausrivistä (80 merkkiä). Sinulla on hyvin rajallinen määrä tilaa herättää hakijan huomio ja antaa hänelle syy klikata juuri sinun mainostasi.

 

 

Pelkän avainsanan lisääminen AdWords-mainostekstiin (tärkeä asia laatupisteiden kannalta) ja geneerisen myyntikulman esittäminen eivät riitä. Tutki nykyisiä asiakkaita ja tuo esille ratkaisu tai lopputulema, jonka klikkaaja saavuttaa käyttämällä yrityksesi tuotteita tai palveluita. Loppujen lopuksi kaikki asiakkaat (niin kuluttajat kuin yrityksetkin) toivovat nimittäin vastausta ongelmiinsa tai ratkaisua tarpeisiinsa.

 

Asiakkaillasi on ongelma – ratkaise se!

 

3) Tuo AdWords-mainostekstissä esille edut ja hyödyt konkreettisesti

Mitä tarkoittaa nopea toimitus? Tai edulliset hinnat? Entä laaja valikoima?

Aivan… eli mitä tahansa skaalan alkupäästä sen yläpäähän. Potentiaalinen asiakas etsii Googlesta ratkaisua ongelmaan (tämän tiedämme, koska asiakas sen hakukenttään on kirjoittanut) ja hänellä on tietyt kriteerit sen ratkaisemiseen (tätä emme näe).

Tarjoa siis tuotteiden tai palveluiden edut potentiaaliselle asiakkaalle jo hakutuloksissa. Jos tuotteet ovat asiakkaan kotona jo seuraavana arkipäivänä, kerro siitä hänelle. Jos pystyt tarjoamaan tuotteita kilpailukykyisellä hinnalla, esitä hinnat jo AdWords-mainoksissa.

 

Why should I buy your product?

 

Mitä enemmän konkretiaa pystyt mainoksissa tarjoamaan, sitä todennäköisimmin oikeanlaista, juuri sinun liiketoiminnalle arvokasta liikennettä verkkopalveluun ohjautuu. Käytännössä tämä tarkoittaa tiettyjen kohderyhmien rajaamista ulos jo Googlen hakutuloksissa.

4) Testaa, testaa ja testaa

Parasta palautetta mainostekstien tehokkuudesta antavat Googlen hakuja tekevät käyttäjät. Data kertoo sinulle huomattavasti mututuntumaa luotettavammin, mikä toimii ja missä on vielä kehitettävää.

Testaa siis erilaisia mainosvariaatioita sekä jatkuvasti että johdonmukaisesti rinnakkain ja tee muokkauksia, kun olet saanut tarpeeksi dataa Googlen käyttäjistä. Datan oikeanlainen tarkastelu ja siitä vedettyjen perusteltujen johtopäätösten sekä muutosten tekeminen tehostavat AdWords-mainonnan tuloksia.

 

Käytä vähintään kahta kilpailevaa mainosvariaatiota jokaisessa mainosryhmässä. Näin saat luotettavaa dataa siitä, mikä vetoaa kohderyhmääsi.

 

Testaa pieniä osia mainostekstistä vähitellen ja varauksetta. Näin ymmärrät, mitkä asiat saivat aikaan muutoksen datassa. Jos teet liian laajoja muutoksia testattaviin mainosteksteihin, et enää tiedä mikä asia mainostekstissä sai aikaan positiivisen tai negatiivisen vaikutuksen.

Ekstravinkki! Älä tuhlaa tilaa yrityksesi/brändisi nimellä

Älä tuhlaa mainostekstiäsi lisäämällä mainoksiin brändisi tai yrityksesi nimeä (ellei kyse ole omalla nimellä mainostamisesta). Harva Googlessa mainostava yritys tai brändi on lopulta niin tunnettu, että sillä olisi merkitystä potentiaalisen asiakkaan klikkauspäätökselle.

 

Mikä on todellisuudessa yrityksesi nimen merkitys potentiaalisen asiakkaan klikkauspäätökselle?

 

Mainostekstien sekä mainoslaajennusten kirjoittaminen on usein kaikkein haastavin osa tehokkaan Google AdWords -mainonnan toteuttamisessa. Varaa siis aikaa ja tee työ huolellisesti. Voit myös kysyä apua ammattilaisilta, jotka ovat kirjoittaneet tuhansia mainostekstejä.